Mám po pár prvních zkouškách, haleluja. Neříkám, že jsou úspěšně splněné, jenom jsem je napsala a teď zachmuřeně čekám na výsledky. Ale abych se nepřechmuřila (Je to vůbec slovo? Líbí se mi to, budu to považovat za právoplatné slovo.), zašla jsem se dneska do kina podívat na pátý díl Pirátů z Karibiku.
Nebudu vám lhát, Piráti, nebo aspoň jejich původní trilogie, jsou mou srdeční záležitostí. Čtyřka tedy byla taky srdeční, ale spíš příhoda, než láska na celý život. Abych pravdu řekla, čtyřku jsem úspěšně z hlavy vytěsnila. Jsem jí takřka nepoznamenaná, neboť si z ní vážně nepamatuju nic víc než ten hrozný pocit zklamání, který ve mně zanechala. Ale nic jiného bych o ní nebyla schopná říct, neboť, jak jsem řekla, zápletku, postavy, zkrátka cokoliv, už jsem radši zapomněla. Definitivně. Pětka je však jiná. Nemůžu říct, jak moc je jiná, protože se mi to těžko srovnává s něčím, co si nepamatuju, minimálně se však liší v tom, že mi za zapamatování stojí. Takže pokud váháte, jestli na ni do kina zajít, jděte. Potřebuju to s někým probrat. :P A až se z kina vrátíte, případně pokud si libujete ve spoilerech, můžete zabrousit i do celého článku, kde čeká... no, ani ne tak recenze, spíš mé frustrované bědování nad tím, co mohlo být lepší. A to se, Horste, vyplatí.
Mimochodem, ten můj rozbor si asi moc neužijete, pokud nejste zarytí pirátologové nebo milovníci podrobných rozborů.
SPOILER ALERT++SPOILER ALERT++SPOILER ALERT
Na úvod by asi bylo dobré vypíchnout, co je na filmu dobrého. Krádež banky! Chci říct, že to má svých pár vtipných a akčních scén... Ještě aby ne.
Hodně lidí si zamilovalo první díl Pirátů proto, že kombinoval hororovou atmosféru s vtipnými scénami, a je fajn, že se k tomu pětka svým způsobem vrátila. I když velmi neohrabaně. Zjednodušeně, ta zápletka stála za prd, nedávala mi ani moc smysl a přišla mi celá vynucená. Řekla bych, že podstatné je, že určitá část vtipů se stále držela na jakési úrovni a co sklouzlo pod úroveň, to zamaskovala akční bitka, grafická pompéznost nebo děsiví nemrtví. A krádež banky. Vážně... ta banka... podle mě ta scénu zbytek filmu až moc zastínila. Jsem si jistá, že třeba za rok už si budu pamatovat jen ji a to, jak se na plátně poprvé objevila Salazarova loď Tichá Máří a její výbuchem roztrhaná posádka.
Zatímco banka byla vtipnější než zbytek filmu dohromady, první pohled na Salazara byl děsivější než zbytek filmu dohromady. Což je smutné skóre, ale aspoň ten film má nějaké vypíchnutelné momenty. A když to vezmu co nejupřímněji, Salazar byl nádherný. Ne klasicky nádherný jako Severus Snape, nebo já nevím, co se líbí vám plebům, ale Salazar byl nádherně zpracovaný. Vlasy i kabát kolem něj vlály, jako vlaje plášť mozkomora, pohyboval se přízračně, a přesto ztěžka, neboť na něm bylo poznat, že byl před smrtí zraněný a výbuch si z něj kus odnesl (což teda upřímně v té vybuchující scéně vůbec nebylo, ti tvůrci to vůbec nedomýšlejí do detailů!), Salazar byl zkrátka dokonalý záporák... Dokud nepromluvil.
A je to tu, pozitiva došla, jde se na tvrdou kritiku. Vezmu to popořadě... Zminila jsem Salazarovu mluvu? Ne, nešlo o jeho přízvuk, to vůbec ne. Naopak kdyby byl jeho španělský přízvuk ještě víc podtržen, věřím, že by to mělo o to větší šťávu... Ale vadilo mi něco jiného:
1) Salazarův hlas. Když jsem viděla upotávky se Salazarem, automaticky jsem mu kvůli vzhledu - jak těm hispánským rysům, tak kvůli oblečení, démonické auře a temnému pohledu - přisoudila hlas Fernanda Ribeira, zpěváka portugalské skupiny Moonspell (mimochdoem Fernando Ribeiro se v portugalštině čte Fernandu Ribeiru, to jen tak pro zajímavost, teď můžete machrovat, že víte, proč moderátoři čtou při fotbale "Cristianu Ronaldu" a ne "Cristiano Ronaldo" :P Protože prostě Portugalci...).
Když se vrátím k tomu hlasu... v mých krátkých představách byl hluboký, chraplavý, děsivý, až z něj mrazí, a přesto podmaňující.
Hombre Salazar však vybalil nějaký nevýrazný hlásek vychlastaného Mexičana, který od rána do večera kalí a žere burritos a tacos. A ano, sledovala jsem to v originále, není to chyba dabérů. Takže... Mě i Salazar zklamal. Nakonec to velké překvapení nebylo, stejně se choval naprosto hloupě.
2) Fakt divný překlad názvu. Naprosto badass hustokrutopřísný název "Dead men tell no tales" (fušersky přeloženo: Mrtví nevypráví žádné příběhy) byl u nás jaksi zredukován do neslaného, nemastného "Salazarova pomsta". Oproti všem těm temným názvům jako "Na konci světa" nebo "Truhla mrtvého muže" působí příliš prostě, ani trochu ne mysteriózně, tajemně... no vlastně to nepůsobí nijak. Salazar se mstí, bů-hů. Jako ano, Salazar je kruté jméno a určitě by bylo hezké mít ho v názvu... Taky proto ho mám spolu s nějakými random portugalskými slovy v názvu článku.
Já si totiž MYSLÍM (a to fakt zdůrazňuji, protože znáte mou paměť, kdyžtak mě opravte, jestli se pletu), že ve trojce, když se Jack probouzí (ehm, blouzní) v říši Davyho Jonese, to poslední, co slyšíme před jeho probuzením, je tajemný hlas říkající "Mrtví už nic neprozradí". A MYSLÍM si, že to je velice elegantní, nenásilný překlad "Dead men tell no tales".
Tudíž, přesně takhle by se měl jmenovat pátý díl v češtině.
3) Salazar je retardovaný nebo aspoň zápletka s ním je retardovaná. Když navážu už jen na ten název... Na co se sakra fráze "Dead men tell no tales" odkazuje? Inu Salazar (v průběhu své bezhlavé, trapné pomsty, která nedává moc smysl) vždy nechá jednoho člena posádky z lodi, kterou zlikviduje, naživu, aby mohl vyprávět příběhy. Ten přeživší, ne Salazar. Ten toho podle svých slov prý moc nenakecá, když je mrtvý. (Kecá!)
Upřímně, celý film je o tom, že Salazar zoufale potřebuje víc pozornosti a chce, aby se o něm mluvilo. A taky chce zabít Sparrowa, protože... může? Pf.
Zpátky k oficiální zápletce: Je docela smutné, že ve filmu, který se v názvu odkazuje na příběhy, se žádné příběhy nevypráví. Nikdo nikde nebásní o hrůzostrašném Salazarovi. A je to docela škoda, taky by to tomu filmu mohlo dodat na atmosféře. Takhle je tam tento jeho "milosrdný akt" čistě proto, aby měl hlavní hrdina nějakou možnost uniknout ze Salazarových spárů... a aby se Barbossa nějak dozvěděl, že mu likvidují lodě. A tady to začíná, největší nešvar pátého dílu: Promarněné šance.
Ten díl se vlastně nesl v duchu "flákneme tam nějaký zajímavý fakt a necháme ho tam jen tak ležet, protože víc se nad ním zamyslet, propracovat ho a nedej bože ho rozvinout, by bylo moc namáhavé. A jakékoliv nejasnosti nebo nedostatky zamaskujeme akčními scénami, opilým Sparrowem a monumentálními zbytečnými výjevy". A ten film tím trpí. Hodně vecí zůstává ohledně Salazara totiž otázkou:
Salazar je uvězněný v Bermudském trojúhelníku (no dobře, já vím, že se to jmenovalo nějak jinak, ale princip je podobný), který se záhadně rozbije poté, co se Jack vzdá svého kompasu. Jako fakt? Proč? Proč je Salazar připoutaný k moci kompasu? Proč do té doby nebyl schopný jakožto nemrtvák vyplout na širé moře? A proč se vůbec vrátil jako nemrtvák? Co jeho kletbu způsobilo? Ach. Co jsem tak pochopila, tak se v nemrtvého proměnil prostě proto, že byl nasraný na Jacka Sparrowa, ale něco mi napovídá, že to by pak bylo moře plné nemrtváků. :D Ale to, co je původcem jeho kletby, by mě vážně hodně zajímalo. Co jsem tak pochopila, tak Bermudský trojúhelník se stal tak děsivým právě proto, že tam "strašil" Salazar. Před Salazarovou proměnou tam bylo ale co...? Doufám, že šestka přinese víc odpovědí než otázek.
4) Hlavní hrdinka Catarina je nepříjemná a působí ve filmu jako pěst na oko. Ano, je hrozně husté, že tam máme neohroženou vědkyni, která překonává dobu a všichni ji považují za čarodějnici... No, vlastně se tím dostává do pozice tuctové neohrožené šťouralky, což není zrovna nejlepší typ hrdinky... Kdyby aspoň byla vtipná nebo doopravdy přišla s něčím zajímavým, s nějakým objevem... Ale ona se jen žene za VÍROU v nějakou nadpřirozenou mapu, zatímco jakékoliv nadpřirozeno popírá. Kdyby aspoň měla zajímavou reakci na první otevřené setkání s přízračnou Salazarovou posádkou! Pff... Mohla by být daleko zajímavější, kdyby byla trochu pokornější, do všeho se hned nesrala, nedržkovala a nepředváděla se. Já vím, já vím, emancipace žen a podobné řeči. Jsem neskutečně ráda, že v reálném světě jsou ženy emancipované a stojí si za svým (když to tedy má smysl a neomezují tím svobodu druhých), ale ve filmu, a zvlášť ve filmu, který je z nějakého 16. nebo 17. století, by se ženy mohly chovat trochu méně moderně a být odvážné a hrdinské trochu elegantnějším způsobem než vlezlostí jako tomu bylo u téhle... Catariny!
5) Jack Sparrow je přítěž. Samozřejmě, že bez Sparrowa by to nebyli Piráti, ale s ním to jaksi Piráti, které znám a miluji, taky nejsou. Nejenže se Jack prakticky nepostaral o jedinou vtipnou scénu v průběhu filmu (ok, ta zastávka u strýčka Jacka ve vězení byla dobrá, ale tam se stejně o zábavu víc postaral "starý Jack"), ale ke všemu je permanentně v lihu, zdržuje a otravuje. Ne postavy, ale diváky. Nebo aspoň mně. Vážně mi bylo líto, co z něj tvůrci udělali, protože takhle zbytečný snad ještě v žádném díle nebyl.
6) Kde je do pytle Holanďan? Pod vodou, samozřejmě. Na začátku na palubu Bludného Holanďana hupsne mladý Henry (stále jsem trochu zklamaná z toho, že se nejmenuje taky Will po otcovi a dědečkovi), což je perfektní otevírací scéna pro comeback Willa Turnera a jeho neohrožené lodi převážející mrtvé na druhou stranu. Ehm... Nasrat. Will si evidentně prochází krizí středního nemrtvého věku, syna se snaží zbavit, má očividně strach ze své vlastní posádky (proč?) a místo toho, aby byl rád, že syn je stejný dobrodruh, jakým kdysi býval i on (pirát! pirát!), navádí ho ke špatnostem typu "drž se dál od Jacka Sparrowa". Což teda vzhledem k tomu, co z něj v tomto dílu udělali, nebyla až tak špatná rada. Will tedy ve filmu slouží jen jako hodně chabá motivace pro Henryho, aby se vydal hledat jakýsi pofidérní magický artefakt, o kterém se z nějakého důvodu nikdy dřív nemluvilo. Samozřejmě, že ten důvod je ten, že ho tvůrci vymysleli až teď, ale stejně to trochu kazí dojem z toho světa. Sice je na jednu stranu krásná představa, že Karibik je vlastně jen velká pokladnice artefaktů, ale... Už je to takové trochu lacinné. Je o to divnější, že se o tomhle artefaktu nikdy nemluvilo, když podle všeho má mít tu moc zničit úplně všcehny kletby. Což je taky důvod, proč ho Henry hledá, aby zbavil otce "rybovatosti". Proč toho nevyužil Jones?
No dobrá, Will má krizi a odpálkuje svého syna, ani mu nevěří, že ho dokáže zachránit. Hodně blbá scéna, ale to nejhorší teprve přijde: Nic víc totiž nepřijde. Aspoň ne s Holanďanem. Bylo tam tolik scén, kdy se mohl Will náhodně vynořit, protože jakožto kapitám Holanďana by sakra měl mít vážně přehled, co se mu zrovna ve vodách děje... a že se jí jaksi zmocňují nemrtví... Nebylo by od věci, kdyby zašel seřvat Jacka, ať se drží dál od jeho syna, zkonzultovat s ním (nebo s kýmkoliv kompetentnějším) nemrtvou hrozbu, vynořit se jen tak na pomoc... COKOLIV. Ale chápu, Orlando není moc nadšený ze svého působení v dalších Pirátech, tudíž se snaží jeho postavu co nejvíc eliminovat. Škoda. Sice si myslím, že vše mělo skončit po třetím dílu, ale když už se rozhodli pokračovat, měli by z toho pokračování vyždímat maximum... Což bez Holanďana rozhodně nebylo. Když už nebyl ochotný spolupracovat Orlando, mohl za Jackem (nebo kýmkoliv kompetentnějším, třeba za Kottnovým papouškem, protože v tomhle dílu byl opravdu KDOKOLIV mnohem víc při smyslech než Sparrow) přijít někdo jiný z posádky Holanďana, co třeba takhle samotný Willův otec? Štruple Bill se taky vůbec neobjevil a přitom trojka končila krásným rodinným shledáním. No, možná mi unikají nějaké detaily ze čtyřky. Jak říkám, ten díl jsem vypustila a vůbec z něj nečerpám.
Navíc, navíc!!! proč nikomu není známé jméno Turner? Nikdo nikdy neslyšel o Willu Turnerovi, o tom pirátovi, co pomáhal Sparrowovi? O tom muži, který si vzal guvernérovu dceru Elizabeth? Když už ne trapní obyvatelé měst, tak námořníci a piráti by měli tohle jméno znát. A měli by ho mít hodně spojené jak s Perlou, tak s Holanďanem. Ale ne, Henry si klidně plave na moři jakožto námořník nějaké britské galéry či čeho... a to, že jeho papá převáží mrtvoly monstrózní rybovitou lodí, to nechává všcehny chladnými.
7) Restart série. Úplně všichni se chovali tak, jako by se první tři díly vůbec neodehrály, což naznačuje už jenom fakt, že nikdo nezná příjmení Turner, a čtyřka měla sérii vlastně restartovat. A možná to tak vážně bylo zamýšlené, kdo ví... Je to ale debilní záměr, neboť ty filmy existujou a kvůli jejich existenci chování nikoho v pětce (včetně různých předmětů) nedává vůbec smysl.
KOMPAS! Hlavně ten kompas. Nejen jeho divné nadpřirozené chování, že má náhle jaksi tu moc vypustit běsnícího Salazara, ale hlavně to, jak k němu Jack přišel, je ukázkové popření předchozích dílů. Tia Dalma totiž ve trojce nebo dvojce řekla cosi ve smyslu: "Ten kompas, který jsem ti dala, tě k němu nedovede...?" Ale ne, najednou se Jack ke kompasu dostává tak, že jej čórne nějakému pofidérnímu týpkovi na lodi. Přičemž ten týpek Jackovi z nějakého neznámého důvodu, který by tam mimochodem mohl být zmíněný, hrozně důvěřuje a na smrtelné posteli (palubě) mu předává kapitánování. Spolu s kompasem, lhala jsem, Jack mu ho neukradl, ale stejně... To ho pak jako Jack už jednou kdysi ztratil s tím, že mu ho pak Tia Dalma dala, aniž by věděla, že už ho kdysi Jack měl? (Pochybuji) A proč tahle ztráta nebo to, jak v některém z těch předchozích dílů dal Jack kompas Willovi, nevypustilo Salazara už dřív? Hm...?
A nebo mé oblíbené... "Máme se střetnout s nemrtváky. Co uděláme? Že bychom přišli s nějakým dobrým plánem, protože už jsem kdysi nemrtvákům čelili? Že bychom dokonce využili Barbossy, který byl nemrtvý? Nbeo co takhle na to udělat aspoň nějakou vtipnou narážku?" - "Ne, radši budeme panikařit a dělat, že jsme lamy, které nikdy nic nezažily." - "Ale Gibbsi, nebyl jste vy sám nemrtvý?" - "Ne, to se určitě nestalo."
"A budeme věřit tomu, že existuje magický artefakt, ke kterému se dá dostat pomocí nějaké hodně těžko čitelné mapy? Však na Konec světa jsme se taky plavili pomocí těžko rozluštitelné mapy, nemluvě o cestě zpátky. A s artefakty taky své zkušenosti máme." - "Ne, nic se nestalo, budeme jednat jako klasičtí piráti, kteří nikdy nic nezažili, ničemu nebudeme věřit a už vůbec nebudeme věřit na čarodějnictví, protože nikoho z nás nikdy čarodějnice nevzkřísila."
"Což mi připomíná... Právě nám tu trapně a zbytečně zemřel Barbossa. Když ho čarodějka vzkřísila jednou, možná by ho mohla vzkřísit i podruhé, co vy na to? Však on se teď s jednou docela kamarádí." - "Nevím, o čem to mluvíte. Co je mrtvé, také mrtvým zůstane." - "Ale Jacka jsme taky vysvobozovali z Říše Davyho Jonese." - "Nope."
Tak jo, když už chtějí popřít existenci prvních tří dílů, mohli by vynechat Willa s Elizabeth - a tím pádem i jejich SYNA - úplně. Takhle je to... poloviční. A nedává to vůbec smysl. VŮBEC.
8) Hodně hloupé smrti. Zmínila jsem, že Barbossa to schytal docela trapně. Ano... bylo to nechutně patetické a... Opravdu zbytečné. Nebyl jediný důvod, aby se obětoval. Leda že by ho tak nasralo zjištění, že Catarina je jeho dcera, což by mě teda taky nasralo, protože byla vážně... ale ne, mohla být horší, moc jí křivdím. Nepasovala do příběhu tolik jako Elizabeth do prvních tří, ale stále do příběhu určitě pasovala víc než patetická Barbossova smrt.
Hombre Salazar na tom však nebyl o moc lépe. Ve své vodní nemrtvé podobě chudák nesměl vystoupit na břeh (jako Davy Jones), jinak by se proměnil v prach. Trochu jsem doufala, že ho nějakou lstí přimějou vystoupit na břeh... nebo že se tam sám rozpráší v momentě, kdy si uvědomí svou porážku či to, že jeho pomsta byl debilní nápad, který k ničemu nevede (jako když si ve trojce Beckett uvědomil, že se Perla s Holanďanem spojily proti němu, a on šel dobrovolně ke dnu zoufalý se svou zničenou lodí). No, žádného poetického "prach jsi a v prach se obrátíš" jsme se nedočkali. Hombre Salazar se po zničení všech kleteb stal opět člověkem, který se do posledního dechu nevzdal své pomsty a zahynul trapně v souboji... respektive umřel na penetraci Barbossou. :P Já vím, že je to vyjádřeno blbě, ale ty dvě smrti byly tak debilní, že to ani vážně brát nemůžu.
9) Hombre odkrývá tajné síly... na poslední chvíli. Těsně před koncem filmu si náhle hombre vzpomene, že vlastně může někoho posednout... má to sice tu menší nevýhodu, že v něm už navždy zůstane (divím se, že to neudělal hned, když v těle někoho posednutého může normálně na břeh a evidentně celkově docela normálně žít), ale tuto drobnou kosmetickou vadu odstraní onen mega artefakt ničící všechny kletby. Což je mimochodem Poseidonův trojzubec.
10) Jak sakra ten Trojzubec funguje? No dobrá, Catarina s Henrym přišli na to, že Trojzubec všechny kletby zlomí ve chvíli, kdy se sám zlomí... Zaprvé, absokurvalutně nechápu, proč šel Poseidonův trojzubec přeseknout tak hladce. Zadruhé, hombre byl evidentně schopný opustit Henryho tělo už jenom poté, co se Trojzubce dotkl. Netřeba lámat. WTF. (Vůbec to nestojí proti tomu, co jen pět minut předtím řekl aneb "zůstanu v něm navždycky, ale to navždycky trvá jen do chvíle, kdy se to režisérovi hodí".) Zatřetí, když Trojzubec tak krásně přesekli, měl se objevit Holanďan s měnící se posádkou. No dobře, takhle jsem tu větu původně zakončit nechtěla, ale mně ten Holanďan vážně chyběl. :( Chtěla jsem původně říct, že si tím zničili možnost pro jakékoliv kletby do budoucích dílů, takže...
Má teorie je ta, že se Trojzubec ve skutečnosti nezničil, protože je až příliš mocný na to, aby šel přeseknout obyčejným mečem rukou obyčejného piráta (ups, on vlastně Henry ještě pirát není). Zlomil se dočasně, což znamená, že se všechny kletby vrátí... Salazarovi už to může být jedno, ale na Willa by to menší negativní efekt mít mohlo. :P
Dala bych tomu solidních 5/7, ale nevím, jestli tu někdo z vás ten vtípek pochopí, takže zůstanu u klasického desítkového bodování... 6/10.
Je to dobrý film, průměrný až nadprůměrný s velkým množstvím akce a zábavných scén. Není zdaleka tak kvalitní jako původní trilogie, ale po katastrofální čtyřce hezky zvedne náladu a fanoušky ujistí, že série není ztracená. Ne moc. Holanďana je velká škoda a já si upřímně nemyslím, že by zažil svůj návrat, protože si nemyslím, že by má teorie o obnovení Trojzubce vyšla. Začátek byl velice slibný a působivý, prostředek chvílemi i napínavý a konec byl hrozná sračka jak z céčkového filmu pro děti, ale... Asi bude lepší, když si každý udělá svůj vlastní obrázek. Tohle jsou jen mé názory. Přepsané v rychlosti po návratu z kina, abyste to měli servírované, dokud je to horké. Já vím, že v případě pomsty se má většinou servírovat za studena, ale upřímně ta pomsta byla stejně už pár desítek let odložená k ledu, divím se, že v sobě Salazar ten hněv dokázal po tu dobu držet. 6/10 je trefné skóre. Půvdoně jsem chtěla napsat 7, ale ne, nemůžu.
Žádné komentáře:
Okomentovat