↓↓Nové příspěvky přibývají v rubrice METALOVÁ PACIČKA, všechny ostatní rubriky jsou archivem starých blogů z blog.cz ↓↓

sobota 1. října 2016

Nevhodní černoši

A možná ještě nevhodnější nadpis, že? Zajímalo by mě, kolika lidmi budu na konci tohoto článku označena za rasistu a utlačovatele lidských práv, za hňupa, který ničemu nerozumí, a za přízemního ignoranta uzavřeného novým možnostem. Jenomže já to napsat zkrátka musím.

Většina z vás určitě slyšela o tom, že existuje nějaká divadelní hra ze světa Harryho Pottera, která se vydává za oficiální osmý díl (a ne, není to Very Potter Musical) a jako knížka dobývá pod názvem "Cursed Child" celý svět. Protože její nekvalitní obsah se maskuje pod kvalitním titulem. (nepřipomíná vám to taky nový Nightwish?)
I přes šíleně blbou a blbě zpracovanou zápletku (a záměrně zde opakuji slovo "blbá", neboť to opravdu musel vymýšlet kardinální "blb") mám tenhle pseudo-osmý díl hrozně ráda, protože je to další příjemný střípek z mého oblíbeného fantasy světa. I přesto, že je na úrovni průměrných FanFic. I přes nelogičnost, i přes otřesný fakt, že Hermiona v celém příběhu ani jednou nekouzlí, mám tu knihu ráda. Ale co mi definitivně na celý tenhle příběh skazilo pohled byla ...
Černá Hermiona. Tvůrci se rozhodli do divadelní hry obsadit do role Hermiony černošku. A tady začíná ta hrozně rasistická část.

Výsledek obrázku pro black hermione

Rowlingová napsala, že s černou Hermionou naprosto souhlasí, neboť v knihách nikdy nespecifikovala barvu kůže... Nespecifikovala ale mám takový dojem, že si ji Rowlingová jako černou nepředstavovala a tohle napsala pod vlivem nové módní vlny "nevhodně nacpaných černochů, kam to jen jde, jakožto důkaz, že jsou úplně normální a rovnoprávní". Jako by rovnoprávní a normální lidi takovouhle "kampaň" potřebovali. Mám s tím problém, neboť je cítit, jak je to násilné a vynucené, jak je to hloupé a naprosto nevhodné, protože sedm knih (nespecifikovaně, ale v představách všech) a osm filmů byla bílá. Vím, že s tím nic nenadělám, jen chci poukázat na tenhle nový trend... ano, je to trend protlačovat všude černochy, aby se náhodou necítili utlačovaní (nebo aby se bílí cítili o něco lépe, když mezi sebe pozvou ty, které mainstreamová nechápající společnost odmítá? wtf).
Minimálně takový pocit z toho mám. Jenomže to vyvolává daleko horší pocit: pocit nevhodných černochů.
Mně by opravdu nevadila ani při nejmenším černá Hermiona, kdyby tak byla zamýšlená už od počátku - ať už knih, nebo se ji rozhodli jako černou zpracovat na vlastní pěst autoři filmů... jenomže ani jedno z toho se nestalo, tak mám problém její náhlé (a násilné!) přebarvení překousnout.

Tihle hrozně osvícení tvůrci, ať už filmů nebo divadelních her, kteří by hned nejraději věšeli každého režiséra, který si troufne černocha do hlavní role neobsadit, mají jeden nešvar... uměle tyhle "nevhodné černochy" vytváří.
Asi bude lepší, když vám vysvětlím, co myslím, na jiném příkladě... Avengers. Mnozí z vás určitě tuhle krutohustopřísnou marvelovskou sérii znají, a tak si jistě vybavíte boha Heimdalla, urostlého černého strážce Bifrostu ve zlaté zbroji. Černého. Protože režisér toho černocha někam nacpat musel, a Heimdall je taková zodpovědná kladná postava, že tam ten černoch vadit prostě nebude, že? Noo... jakožto severský bůh by měl být nejenom bílý, ale o Heimdallovi je v severské mytologii všeobecně známo, že je "nejbílejší z bohů". Tak sakra, kde se stala chyba? Byl tak moc bílý, až zčernal?

Výsledek obrázku pro heimdall avengers

A přitom by stačilo, úplně bohatě, kdyby se úplně vykašlali na nějaké bohy, a vybrali lepší, mnohem lepší, lidskou postavu, která by mohla být v klidu černá, proti ničemu by to nestálo, a naopak by to mohlo být i zajímavé. Jane Fosterovou. Thorovu milou astrofyzičku. Třeba... protože by to nejenom ukázalo, jak jsou černoši vlastně úplně normální, a tak je nemusí režisér kýčovitě vnucovat do rolí severských bohů, ale hlavně by to poukázalo i na emancipaci černošských žen a na fakt, že i do nich se může zamilovat takový borec jako Thor. No není to ještě sladší než nějaký Heimdall? Ale.... já to myslím vážně. Nevadilo by mi ani v nejmenším, kdyby zrovna Jane hrála černoška. Kdyby kohokoliv z jejího týmu hrál černoch, kdyby Phil Coulson byl černoch... ale chápu, to už by mohl konkurovat Furymu.

Prosím, Fury, geniální ukázka správně použitého černocha (vím, že to s tím označováním docela přeháním, ale potřebuji zde něco opravdu výrazného, abych mohla co nejlépe demonstrovat své myšlenky, byť ne úplně elegantně... a vlastně možná úplně zle). Vždyť Fury měl být původně v komiksech bílej, ale já už bych si ho tak dnes představit nedokázala. Fury je v podání Samuela L. Jacksona jedna z mých nejoblíbenějších postav Marvelovek vůbec...

Výsledek obrázku pro Samuel L. Jackson nick fury


Chápete můj problém?
Proč Heimdall, proč Hermiona? Proč všechny tyhle nebohé oběti moderní potřeby podřizovat se nátlaku natvrdlých bojovníků za lidská práva...?

Zajímavá byla v Harrym Potterovi i kauza Levandule Brownové. Ta byla prozměnu údajně původně černá, co se filmů týče, ale jakmile měla být pro příběh důležitá, respektive měl se do ní zamilovat Ron, došlo k jejímu přebarvení nabílo. Asi bych s tím taky měla problém, kdyby mi v těch všech předchozích dílech došlo, že ta nějaká náhodná černoška v Nebelvíru je zrovna Levandule. Nikdy tam nikde nebyla jmenovaná, a tak mi vážně bylo jedno, koho má tahle komparzistka představovat, neboť kromě dvojčat Patilových se tam stejně jejich tváře střídaly jak na běžícím pásu. A Patilovy se ostatně v šestce taky změnily, pakliže ta dvojčata na Křikově věčírku, měly být Padma a Parvati. Už taky moc exoticky nevypadaly. Levandule je však ještě o něco extrémnější případ, protože u ní si fanoušci nejen stěžují, že byla přebarvená z černé na bílo, ale ještě ke všemu považují za rasistické, že byla půvdoně ve filmech uvedena jako černá jen na základě jejího příjmení "Brown". Ha ha... nevhodně obsazení černoši.
Harry Potter si to celkově s těmito problémy vyžírá. Fakt, že pro roli Cho Changové vybrali Číňanku, nakrknul tolik lidí, až mi to přišlo směšné. Četli vůbec to jméno, Cho Changová. Kolik bělošek se jmenuje Changová? Takže ne, rasa Cho byla podle mě vybraná naprosto správně, ale... problém s ní i tak mám. Je ošklivá. Na to, jak měla být podle Harryho oslnivě krásná, si říkám, že s touhle herečkou udělali tvůrci ještě větší přešlap, než když vybírali Ginny a Fleur.

Tak já nevím. Máte s tím taky někdo problém nebo jsem v tom jediná?
Děkuji za přečtení a názory

Life is a trial...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené příspěvky