↓↓Nové příspěvky přibývají v rubrice METALOVÁ PACIČKA, všechny ostatní rubriky jsou archivem starých blogů z blog.cz ↓↓

neděle 30. října 2016

Glycinato

Udělala jsem si IQ test ... naštěstí vyšel negativně.

V létě o zkouškovém jsem často přemýšlela o tom, co by mi na škole chybělo nejvíc, kdybych to nezvládla. Nebědovala jsem, co bych dělala, kam bych se vrtla, co bych si se sebou počala - nějaká cesta by se otevřela vždycky - ale spíš jsem přemýšlela, o co bych přišla a co by mi scházelo ... Dospěla jsem k názoru, že nic. Vyčerpávající a otravná praktika, stresující cvika, nudné přednášky, lavice a židle z nejtvrdšího možného dřeva, zbytečné domácí úkoly, ignorování počítačových technologií a lpění na osobním kontaktu, učení se periodické tabulky nazpaměť, nechávat se pochcat potkany, stížnosti, že škola nemá peníze, a zběsilé nákupy mikroskopů za miliony, které nikdo nevyužívá, protože se všichni bojí, že je rozbijou. Ne, nic z toho by mi nechybělo, ale až teď, když jsem se v říjnu vrátila do školy, mi došlo, že jsou věci, drobnosti, po kterých by se mi asi vážně přeci jen stýskalo.
Tak třeba nápis "Toto není výlevka" nad každým umyvadlem. Klub jménem "Chladič" v podzemí u mrazáků. Nebo staří nabubřelí profesoři dávající okatě najevo, jak je otravuje nás učit, vyprávějící historky, s kolika nositeli Nobelovy ceny měli tu čest večeřet (nebo spíš kolik nositelů Nobelovy ceny mělo tu čest večeřet s nimi). A to tónem dávajícím najevo, že je s každou přednáškou ochuzujeme o podobný zážitek. Dobrá, to nezní jako věc, po které by se normálním lidem stýskalo, ale faktem je, že mi to k té škole neodmyslitelně patří. Stejně jako trička s upraveným logem Supermana, tak aby tam místo S bylo Š, a nápisem "Škrkavky". Nebo hlášky typu "Ideální chemik by měl mít čtyři ruce. No ony by stačily tři, ale to by nebylo symetrické." Stýskalo by se mi po uctívání našich školních model Arabidopsis thaliana a Drosophila melanogaster ...


... a ještě víc po latinských názvech rostlin, které zní jako zaklínadla z Harryho Pottera. A teď na zaklínadla povýšila ještě anorganika - vážně by byla škoda tohle opustit.
Výraz "nitrato" už mě neohromí jako na gymplu, ovšem "glycinato" pro mě byla novinka. Živě vidím ten epický souboj: Voldemort vytáhne hůlku zařve "Avada Kedavra!", načež ho Harry odzbrojí svým "Glycinato!" Vlastně nevím, co by to kouzlo mohlo způsobovat, odzbrojení asi ne, ostatně glycinato je ligand glycinu. No vzhledem k tomu, že glycin funguje jako inhibiční neuropřenašeč v CNS, mohlo by to Voldemorta zklidnit... mohlo by. Na druhou stranu si nejsem jistá, k čemu se využívají komplexy s ligandem "glycinato", takže... Přichází na scénu Brumbál, vyhrabe se z hrobu - to aby všechno zapadalo, však Brumbál má být v době, kdy Harry bojuje s Voldemortem už asi rok po smrti - a běží zachránit situaci svým mocným kouzlem "Securigera!" Což zní vskutku drsňácky, až na to, že je to čičorečka. A tak Voldemort krom glycinu schytá ještě kytku. To už ho musí skolit.

Koukám, že jsem se nechala unést.
Zkrátka jsem chtěla říct, že nakonec jsem určité klady v té škole našla... Potěšilo mě třeba i to, že letos topí. Myslela jsem si, že je to jen nějaký výstřelek prvního školního týdne, jak nám to udělali loni, aby nalákali do té školy co nejvíce nadšených prváků s tím, jaké budou mít pohodlí a bude to super, a nakonec se bude celou zimu mrznout. Nicméně zima je stále před námi, tak je asi unáhlené se radovat.

Docela jsem si už taky oblíbila naše vyhlášené kytkové nacisty - když jsem si vůbec zvykla na jejich existenci. Ne vážně, většinou jsem narazila jen na pokorné botaniky, kteří jsou šťastní, že se o ty kytičky vůbec někdo zajímá... a pak narazím na takovýhle spolek. Všude všem na potkání vnucujou, že rostliny jsou mnohem důležitější a zajímavější než živočichové, a všechny, kteří se nezabývají rostlinami považují za podřadné pseudovědce. Nejlepší je, když začnou vyprávět příhody o ignorantech z biochemie, kteří jsou tak zaslepení a zabednění, že vůbec nechápou, že biochemie není zdaleka tak důležitá jako kytky... Armáda anorganiků se ke kytkovým nacistům v tomhle přidala, a zarputile tvrdí, že biochemie je vlastně jen převlečená koordinační chemie. Prostě biochemie vůbec není věda - a je to, teď znáte pravdu.
Biochemici si samozřejmě za biochemií tvrdě stojí a považují všechny okolo za nevyspělá dětinská paka.
Inu jsou to taková mezioborová "vékávéčka" na profesionální úrovni.
Když jsem u těch rostlin... Nedávno jsem konečně zjistila, co je to "kytka". Musela jsem kvůli tomu jít na vysokou školu, aby mi to bylo jasné. A ne, to vlastně ani není ironie. Kytka je totiž odborný termín pro typ květenství, pro chocholičnatou latu. A to jsem vážně nevěděla. Dělání si srandy z "kytky" bylo vlastně hlavní náplní posledních cvik z morfologie rostlin, takže tolik k nějaké profesionální úrovni... O pardon, ještě jsme diskutovali, zda nemá být "hroznové víno" přejmenováno na "latové víno" vzhledem k tomu, že to květenství je lata a ne hrozen. Můj názor je, že vzhledem k tomu, že lata stejně patří do hroznovitých květenství, je to fuk. Dobrá, těmhle květenstvím se ještě říká třeba taky "racemózní", takže bychom mohli mít rovnou "racemózní víno", ať to má grády.

Jinak také jsem po roce pochopila, že "His residues" nejsou "jeho zbytky", nýbrž "histidinové zbytky" - nebo spíš jsem se na to po roce konečně zaměřila a začala nad tím pořádně přemýšlet.
V běžném životě však zjišťuji, že mě škola mnohé naučila... třeba rozumím drtivé většině vtipů na stránce "Trust me, I'm biologist", a to se, Horste, vyplatí. Mám nyní mnohem více vtipů, které mohu s radostí vykládat, avšak moc lidí je asi nepochopí...

(Řekla jsem chemikální vtípek ... nedošlo k žádné reakci)

Pravda však je, že ta škola je nehorázný vysavač času, takže budu méně aktivní, než bych chtěla být... nicméně stále s blogem nemíním seknout, to v žádném případě, akorát se musím naučit lépe zorganizovat si svůlj volný čas, a pak to půjde.
Děkuji proto moc všem nejen za trpělivost, ale také za to, že sem občas zajdete, i když já zrovna nejenže nic nepřidávám, ale ještě ke všemu nekomentuji. Chtěla jsem být aktivní vždycky na sudé datum... jako druhého, čtvrtého a tak... ale asi mi to nevychází podle plánů, a tak zůstanu u nějakého náhodného přidávání podle času.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené příspěvky