↓↓Nové příspěvky přibývají v rubrice METALOVÁ PACIČKA, všechny ostatní rubriky jsou archivem starých blogů z blog.cz ↓↓

sobota 3. prosince 2011

Na konci se rozbřesklo

Země se rozdělila na dvě poloviny, když se nad naším územím začalo stmívat. Jedni temný mrak, který zahaloval a zaslepoval lidstvo, podporovali, jiní se jej snažili zesměšnit. A ano, dařilo se jim to. Za soumraku vyšel nový měsíc, pak přišlo zatmění. Ale teď se začíná blýskat na lepší časy ... nastal rozbřesk a to je konec této smutné ságy!


Zdá se vám předchozí odstavec přehrávaný a neupřímný? Zdá se vám zbytečný a zcela nepochopitelně nabubřelý? Jeví se snad jako hloupý a zdlouhavý? Aby ne, chci vás totiž uvést do děje Rozbřesku ...


Hned zpočátku se nabízí otázka: Proč byl film rozdělen na dvě části? Možná si tvůrci myslí, že mohou konkurovat sedmičce Harryho Pottera, která byla taky rozdělena na dvě části, ale aby tak tomu mohlo být, musel by mít Rozbřesk děj a kvalitní herce. Ačkoliv tedy po pár minutách jsem snížil své nároky alespoň na obyčejné, průměrné herce, kteří by u dialogů neusínali.
Že role Belly Swanové je zatraceně nevděčná, to jsem zjistil už dávno. Většina národa ji považuje za nudnou, hloupou a nevyspělou, menšina, která do děje ságy více pronikla, ji považuje za běhnu a jen nepatrná část národa si udělá ve svém srdci místo i pro ni. Celé Stmívání jsem herečku (tuším, že se jmenuje Kristen) litoval, ale při Rozbřesku jsem si uvědomil, že ačkoliv je Bella napsaná takto blbě, dobrá herečka by jí mohla vdechnout alespoň trochu života. Jenže to jediné, co Belle vdechla Kristen, byly asi prášky na spaní.

První polovina první části Rozbřesku měla být asi tou romantickou složkou filmu, jenže když tou nejžhavější zápletkou je to, že Bella neumí chodit na botách s podpatky, začne vám být líto vstupného. Všechno se vlastně motalo kolem svatby Belly a Edwarda, ale ať už byla situace sebedramatičtější, nepociťoval jsem nic jiného než únavu. Protože jsem uspokojení nenašel v ději, začal jsem se zaměřovat na detaily. Povznesl jsem své vnímání vysoko nad Bellin hlas, který se snažil cosi filosoficky odříkat za zvuků dopadajícího deště, a začal jsem si všímat výkonů kameramana. Víte, u většiny filmů si ani nevzpomenete na to, že nějaký kameraman existuje, protože vám všechno do sebe zapadá a každý záběr je vám příjemný, jenže Twilight sága jde na vše z opačného konce. Některé záběry mi vyloženě vadily a já jsem se nemohl přestat odvracet od plátna, když se kamera zanořila do zad Belly, když - nejspíš - kráčela mezi hosty. Obyčejně by na tom asi nebylo nic špatného, záběry zezadu jsou většinou i působivé, ale abyste dosáhli tohoto efektu, potřebujete zabrat i něco víc než jen pohybující se lopatku, aby diváci odhadovali Aha, tak teď asi jde Bella k oltáři - Možná ji vede její otec a možná ji vede už Edward. Třeba si tvůrci řekli, že to do děje vnese napětí, ale řeknu vám na rovinu, do takovéto slátaniny se žádné napětí ničím vložit nedá.

Ale vraťme se k hercům. Ona to není totiž sama Kristen, která mluví jako pod vlivem morfia. Ať už si Bells a Ed vyznávali lásku, ať už si říkali manželský slib, ať už se hádali, ať už řešili jakékoliv věci, všechno to bylo hlasově v jedné rovině. Nebylo to dabingem, šli jsme na originál s titulky a o to víc jsem nechápal, za co jsou ti herci tolik obdivovaní. Ovšem naprosto odrovnávající byl Edwardův výraz, když Charlie vedl Bellu k oltáři. Díval se na ni asi tak znechuceně, jako já se dívám obvykle na něj. Možná v tom měla být láska. Ale uznejte sami, zaměstnali byste herce, který když hraje zamilovaného, tváří se, jako kdyby ho poslali do Faktoru strachu?

Za zmínku stojí i líbánky. Náš oblíbený a charizmatický pár si odcestoval na ostrov Esmé, kde na ně čekala ohromná manželská postel. Schválně jestli uhodnete, k čemu posloužila? Ano, Ed ji zničil. Zcela ji zdemoloval. Při sexu. Tak si říkám, proč Bella zůstala vcelku? Není to divné, že celé okolí je na kusy, jenom ta, co je mu nejblíž, stále ještě žije? To jsou ty detaily.

Ještě jeden detail ... všimli jste si toho, že můj popis zní jako popis španělské telenovely? Že po upírech není v mém vyprávění ani stopy? Ono to totiž už moc s upíry nesouviselo. Až ve chvíli, kdy Bella otěhotněla, jsem pocítil výraznější zájem o tento film, ale možná to taky jen způsobovala ta recenze, kterou mi poslala Maggs a kterou jsem konečně pochopil (soutěž, kdo se vydrží déle nesmát). Nemyslel jsem si, že je to vůbec možné, ale ještě hloupější než upíři byli tentokrát vlkodlaci. Ale tam to bylo dané spíš tím, že byli udělaní jako mluvící velká psiska. A to opravdu špatně zpracovaná mluvící velká psiska. Nehledě na to, jak stupidní byly veškeré dialogy ve filmu. Ach ano, už dlouho jsem se tolik nepobavil. Ale stále jsem nebyl spokojený - dočkal jsem se totiž už vlkodlaků, ale po upírech ani památky. Tedy po jejich znacích. Co na tom, že občas někdo běžel tak rychle, že z něj zbyla čmouha, nebo vyskočil výš než by kdy skočil skokan o tyči s tyčí, když nikde nebyla ani kapka krve. Už dávno jsem si zvykl na to, že hraběte Drákulu od Eddieho a jeho vegetariánské rodinky čekat nemohu, zvykl jsem si na to, že šplhají po stromech jako nadopované veverky, přijal jsem i fakt, že se na sluníčku třpytí jako disko koule na rozjetém mejdanu, ale že už i ta krev byla omezena ... Naštěstí mimčo dostalo hlad. Přišlo mi to jako jediná rozumná zápletka. Bella musela začít pít krev, aby tu potvůrku, co jí zevnitř ničila, uživila, a já si uvědomil No jo, ono je to fakt i o upírech. Takže až natolik byl příběh jedné upírské lásky zdegradován. Ale ostatně, nezní už jen to spojení upírská láska samo o sobě divně? Nenamlouval snad Ed celou dobu Belle, jaká je to zrůda bez emocí? A teď je tu láska na život a na smrt ... nebo spíš na věčnost. Ano, věčností to teprve začíná ...


Atmosféra. Dojem. Tak důležité věci ... každý film má svou atmosféru a něco ve vás zanechá. Rozbřesk? Abychom se mohli více ponořit do zkoumání atmosféry Rozbřesku, musíme se vrátit na začátek a na konec. K titulkům.
Začíná to tak, jak jsem si myslel, že to začínat bude ... mraky, déšť - tvůrci se pokusili do úvodu vecpat co možná nejvíce tajemna, záhadnosti a napětí. Působivé. Ale ... Možná už je to obecný předpoklad, že lidé odejdou z kina hned, jakmile plátno zčerná - myslím ještě před spuštěním závěrečných titulků - což bylo něco, na co nejspíš tvůrci také vsadili. Ale nevím, z jaké strany. Buďto tam tu veselou, vlezlou a naprosto nevhodnou písničku pod blikající titulky (ano, komu by stačila prostě jen černá - hlavně ať to má co nejvíc barev) vložili jen proto, že doufali, že na titulky už se nikdo dívat nebude, nebo naopak snad tímto chtěli někoho upoutat a donutit diváky, ať ve svých sedadlech zůstanou až dokud titulky nedoběhnou. Bláhoví tvůrci. Takový byl tedy závěr. Taky vám to k začátku nesedí? U Rozbřesku platí, že podle titulků se dá přesně určit atmosféra celého filmu - zmatek. Bylo to, jako kdyby někdo neustále ztrácel scénář, a tak psal stále nový a pokud možno ještě blbější než ten původní, takže to nenavazovalo tak dobře, jak bychom očekávali (vážně jsme něco očekávali?). Při mnohých scénách jsem nabýval dojmu, že se režisér snad musel opít (spolu s kameramanem a všemi scénaristy, které stihl vystřídat), nebo rovnou raději utekl a nechal režii na samotných hercích. Sem tam jsem si pomyslel, že hercům došlo, v čem to hrají, takže některé scény odmítli, jenže v těch některých verzí scénáře zkrátka ty scény napsané byly, takže režisér musel sehnat náhradu - nejčastěji jako náhradu přijímal kámoše, které poznal v baru, kam se chodíval opít. Tohle je Rozbřesk.

Doufám, že jste z toho pochopili, že se na druhou část moc těším. ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené příspěvky