↓↓Nové příspěvky přibývají v rubrice METALOVÁ PACIČKA, všechny ostatní rubriky jsou archivem starých blogů z blog.cz ↓↓

sobota 8. října 2016

Moje cédéčková sbírka: Evanescence 2003 - 2006

Evanescence (USA)


Evanescence v Praze, Incheba arena, 2012

Vím, že jsem u Epici psala, jak mě šíleně ovlivnila a změnila mi život. Metalový život a pohled na hudbu celkově. Ovšem nebýt Evanescence k žádné Epice se ani nedopracuji a možná zůstanu u Rihanny s Shakirou (well, když zrovna nevydají cosi odstrašujícího s názvem "Work" nebo spíše fonetickým "Wörg", zůstávám u nich částečně tak jako tak).
Podstatné je, že díky jednomu vysílání Esa a šťastné náhodě, že jsem měla opět jednou nervy poslouchat trapné fórky pána kožíšků, tedy Leoše Mareše, jsem se dočkala videoklipu k písni "Call Me When You're Sober", a to mě definitivně přivedlo na scestí... totiž, k té správné víře... totiž... ale jo, jako fanoušek Powerwolf nemám problém nazývat metal vírou.


album Fallen, vydané 2003, žánr gothic rock/alternative metal

Výsledek obrázku pro evanescence fallen

Nepamatuji si opravdu, které z cédéček jsem dostala jako první (ale myslím, že jsem obě opravdu k nějaké příležitosti dostala), ani si nejsem jistá, po kterém jsem toužila víc a které jsem po prvním poslechu nazvala tím svým oblíbeným, ale faktem je, že mě Evanescence ohromili. Hráli úplně jinou hudbu, než na co jsem byla zvyklá. Takovou vskutku propracovanou, tajemnou, bez zbytečných nezajímavých výplňových melodií. Všechno v těch písničkách mělo smysl, své místo, význam a nějakým způsobem to na mě působilo. Působilo mocně a silně. A hlavně ten hlas! Dlouho jsem nenarazila na tak působivý, silný a emocemi nasáklý hlas, jako má právě Amy Lee.

Písnička z Fallen, která mě asi jako každého hned chytla a nepustila, byla "My Immortal". Poté, co jsem ji několikrát slyšela vyhrávat v Albertu pro mě sice její krása o něco klesla, ale svým způsobem ji budu mít ráda vždycky. Mnohem víc na mě však pak zapůsobila kásná temná "Haunted" a neuvěřitelně chytlavá "Everybody's Fool". Taková "Imaginary", která mi před těmi cca deseti lety přišla neuvěřitelně komplikovaná, a přesto elegantní a půvabná, mě zrovna tak držela jak přikovanou u repráků, jen abych si mohla tu krásu vychutnat naplno. Mé současně nejoblíbenější písničky z tohoto alba jsou pak asi "Whisper" a "Hello" - přičemž, kam se hrabe Adele. Ale myslím, že bych zde nenašla písničku, která by mi vyloženě nesedla, snad jen "Taking Over Me" mi přijde o trošku slabší než zbytek.


album Anywhere But Home (CD/DVD), rok vydání 2004, žánr cosi dárk a ívl a hrozně goffic


Je to sice živák, ale kvůli písničkám jako "Missing", "Further Away", "Thoughtless" a mé absolutně nejoblíbenější "Breathe No More" jsem tenhle kousek prostě ignorovat nemohla. Navíc do kolekce se jako sběratelský kousek hodí. Pravda však je, že jsem si cédéčko přehrála asi jen jednou, a pak zůstalo zastrčené na poličce slávy mezi mými ostatními přírůstky.


Nakonec ale k tomuhle albu mám přeci jen o něco vřelejší vztah než jen jako ke sběratelskému klenotu. Pojí se k němu docela vtipná historka - nebo alespoň nápad.
S jednou kamarádkou, která byla stejně jako já postižena Potterem a Evanescence jsme se rozhodly přepsat texty několika písniček ze všech alb od Evanescence do tématiky Harryho Pottera. Byla to sranda, a celý projekt jsme zakončily grandiózním "vydáním" alba "Anywhere but Hogwarts" od naší skvělé fiktivní skupiny "Potternescence".
Cédéčko obsahovalo hity jako "Call Me When You're Potter", "Dumbledore's Fool", "My Wand is Broken" nebo "The Chosen One" a bonusy "Your Scar" a "Lost in Durmstrang".


album The Open Door, rok vydání 2006, žánr gothic rock/metal/pure perfection

Výsledek obrázku pro evanescence the open door

Definitivně mé nejoblíbenější album od Evanescence. Myslím, že Amy zde sice v žádné písni nevybičovala hlas k takovému výkonu jako v "Hello", ale jako celek, co se melodií, atmosféry, textů a zpěvu týče, působí na mě TOD nejlépe. Já bych neváhala opět použít výraz "dokonalé" pro popsání tohoto alba, a to hlavně proto, že i po deseti letech mi písničky jako "Lacrymosa" a "Lithium" přijdou zkrátka nepřekonané a nepřekonatelné...
Možná všechna ostatní alba z mé sbírky měla vždy 3-6 skvělých písniček, tohle album jich má 13!

EDIT 9.10.2016
Uvdědomila jsem si, že jsem vám sem nedala původně ani hudební ukázku. Úplně jsme na ni zapomněla. Respektive jak jsem okecávala neustále všechny ty písničky, nabyla jsem mylného dojmu, že je tu ukázek až až. Sice věřím, že třeba Lithium, My Immortal a možná tu Everybody's Fool či Good Enough pár z vás zná, ale stejně něco vyberu, a to konkrétně píseň, která mně osobně přijde nejzajímavější. Lacrymosa - nejlepší zneužití Mozarta, jaké znám.


Video není moje, a ani se mi moc nelíbí. No vážně, vždyť ten neonový font se k té písničce ani trochu nehodí. Na druhou stranu moc esteticky povedených videí k téhle písničce se slovy na YT zkrátka není, takže tenhle paskvil z toho vyjde asi nejlépe.

Evanescence pak vydali ještě jedno album v roce 2012, nazvané prostě "Evanescence". Ten rozdíl šesti let je zde dost silně znát. V tom lepším i v tom horším slova smyslu. Album "Evanescence" má příjemný moderní zvuk, je správně namixované a z hlediska zvuku je asi nejlepší ze všech. Ale!!! Zvuk není hudba. A hudba je na albu to nejdůležitější. Ať už je nové album sebemodernější, je stejně Fialové (a to je pravda, má obal takový dofialova) jako nové album Epici. Nijaké. Bez výrazného záchytného bodu, který by si člověk zapamatoval, ke kterému by se vracel a který by miloval. A i když písnička "Never Go Back" je velmi dobrá, je zároveň taky jediná, o které bych to mohla říct, je jediná, ve které si Amy trochu hraje jak s hlasem, tak s melodií. Jinak album monotónně plyne se svým kvalitním zvukem kamsi do ztracena. A písničky jako "Swimming Home" nebo "Lost in Paradise" jsou prostě jen úlet, jemný - ale na to, jak já mám jemné písničky na klavír ráda, jsou tyhle dvě skladby stejně nevýrazné a zbytečné, jako zbytek alba. "Swimming Home" je navíc písnička, kterou bych zařadila spíše do repertoáru Bartošky a spol. A proto si album nekoupím a do mé sbírky nepřibyde. Zoufale teď vyčkávám na nějaké nové album, ale jelikož Amy teď zpívá pro děti, asi se jej nedočkáme.



Momentálně Evanescence prodávají exkluzivní vinyl boxset, který zahrnuje jak jejich veškerá alba, tak demo Origin, tak ještě nějaké spešl předělávky "Even in Death".
Ale jelikož nemám na čem vinyl přehrát, tento boxset pořizovat nebudu, byť Origin bych si vážně přála mít.

EDIT 16.1.2018
Tak jsme se nového alba dočkali. Jdu se zabít, je to ještě větší katastrofa. :D

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené příspěvky